Kortere skoledage og flere voksne: Enhedslisten vil ændre folkeskolen i København

Overborgmesterkandidat langer ud efter minister, som hun ikke mener har gjort nok for folkeskolerne.
Hvis det står til Enhedslistens overborgmesterkandidat i København, Line Barfod, så skal eleverne i de københavnske folkeskoler have kortere skoledage og flere voksne i klasselokalerne.
I et nyt folkeskoleudspil foreslår hun, at man indfører to-lærerordning i alle 0-6. klasser i Københavns Kommune og forkorter skoledagene.
I dag er der allerede to lærere i de mindste og ældre klassetrin i dansk og matematik i Københavns Kommune.
- Det er nødvendigt for at sikre, at der er gode rammer for vores børn. Der skal være en skole som passer til børnene, så de ikke bliver så kede af det eller får det så dårligt, at de holder op med at gå i skole, siger Line Barfod.
Det er nødvendigt for at sikre, at der er gode rammer for vores børn. Der skal være en skole som passer til børnene, så de ikke bliver så kede af det eller får det så dårligt, at de holder op med at gå i skoleLINE BARFOD (Ø), OVERBORGMESTERKANDIDAT I KØBENHAVN
Ifølge Enhedslisten vil udspillet koste 100 millioner kroner, og de vil finde pengene indenfor kommunens egne rammer til de kommende budgetforhandler.
Ministeren har ikke gjort det godt nok
Enhedslistens folkeskoleudspil kommer sammen med en kritik af Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
Line Barfod mener ikke, at ministeren har gjort nok, og hendes budskab er, at han skal sørge for en folkeskole, der passer til børnene. I stedet for at hævde, at nogle børn lider af PDO (Pisse Dårligt Opdraget), som han for nyligt sagde i P1 Debat.
Den kritik vil Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) ikke svare på. Han henviser til partiets overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz-Theil.
Hun henviser videre til Jonas Manthey Olsen, der er politisk ordfører for Socialdemokratiet i København, og som også er kandidat til kommunalvalget for Socialdemokratiet i København.
Socialdemokratiet i København vil gerne være med til at prioritere vores folkeskoler. Vi har allerede været med til at indføre flere voksne i det mindste og ældste klasser, og vi vil også meget gerne være med til at få endnu flere lærereJONAS MANTHEY OLSEN (S), POLITISK ORDFØRER I KØBENHAVN OG KANDIDAT TIL KOMMUNALVALGET I KØBENHAVN
- Det er lidt typisk for Line Barfod i den her valgkamp, at hun bruger mere tid på at diskutere med alle mulige på Christiansborg i stedet for at forholde sig til lokalpolitik. Socialdemokratiet i København vil gerne være med til at prioritere vores folkeskoler. Vi har allerede været med til at indføre flere voksne i de mindste og ældste klasser, og vi vil også meget gerne være med til at få endnu flere lærere, siger Jonas Manthey Olsen.
Gode erfaringer med to-lærerordning på folkeskole i København
På Brønshøj Skole i København underviser lærer Mathilde Munck Rasmussen på syvende år i blandt andet matematik. Og hun har gode erfaringer med to-lærerordningen.
Mathilde Munck Rasmussen underviser blandt andet i matematik på Brønshøj Skole, hvor hun har erfaringer med at være to lærere i klasselokalet. (Foto: © Klara Kaye Søborg)
- Jeg kan mærke, at der er en større ro og opmærksomhed blandt eleverne. Når der er god ro blandt os lærere, så er der for det meste også ro blandt eleverne, og det er altafgørende for at kunne lave god undervisning, siger hun.
Jeg kan mærke, at der er en større ro og opmærksomhed blandt eleverne. Når der er god ro blandt os lærere, så er der for det meste også ro blandt eleverne, og det er altafgørende for at kunne lave god undervisningMATHILDE MUNCK RASMUSSEN, FOLKESKOLELÆRER PÅ BRØNSHØJ SKOLE
Eleverne i Mathilde Munck Rasmussens 3.D klasse er også glade for ordningen, som betyder flere voksne i timerne.
- Det er meget rart, at der er flere til at hjælpe, hvis jeg har et spørgsmål, siger Ingvild Højsgaard Jelding.
- Hvis der har været en konflikt i frikvarteret, så kan den ene tage sig af den, mens den anden kan undervise. I timerne er der også en, der kan stå bagved og hjælpe med opgaver og sådan noget, mens den anden kan stå foran oppe ved tavlen og forklare, siger Erik Rabe Krag.
Erik Rabe Krag og Ingvild Højsgaard Jelding går i 3. klasse på Brønshøj Skole, hvor de nogle gange har to lærer i klasselokalet. (Foto: © Klara Kaye Søborg)
Hvis der har været en konflikt i frikvarteret, så kan den ene tage sig af den, mens den anden kan undervise. I timerne er der også en, der kan stå bagved og hjælpe med opgaver og sådan noget, mens den anden kan stå foran oppe ved tavlen og forklareERIK RABE KRAG, GÅR I 3. KLASSE PÅ BRØNSHØJ SKOLE